BLOK STUDENTSKÝCH FILMŮ I.


ČT 2.11., 14:00–15:30, Modrý sál

Eva, režie: Allegra Stodolsky, FAMU 2022, 8 min. 

Poetický dokumentární portrét umělecké šperkařky a designérky Evy Eisler, pražské rodačky, která roku 1983 emigrovala do USA a ve svém oboru dosáhla značných úspěchů. Její život a dílo je velmi inspirující, je třeba obdivovat její touhy prozkoumat estetický rozměr materiálů, její étos a fascinaci hledáním efektivních řešení v osobním i profesním životě. 

Allegra Stodolsky (*1995)

Narodila se ve Finsku a má multikulturní zázemí, žila v Helsinkách, Berlíně, Edinburghu a naposledy v Praze. V současné době studuje ve třetím ročníku studia na FAMU a zaměřuje se na kulturní a národní identity v kontextu globalizovaného světa. Její filmy Kostka a Eva byly uvedeny na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

JAN, režie Tomáš Uhlík, Tomáš Bláha, FAMU 2021, 5 min. 

Portrét Jana Klusáka, hudebního skladatele, autora koncertní, scénické a filmové hudby a příležitostného herce. Jeho hudební dílo zahrnuje jak filmové experimenty nové vlny, tak například televizní seriál Nemocnice na kraji města. Film je důvěrnou rekapitulací osobního a profesního života výrazné osobnosti, která ani s devadesátkou na krku nepřichází o humor a nadhled.

Tomáš Uhlík (*1992)

Kameraman a student pražské FAMU. Na fakultě umění a architektury Liberecké technické univerzity dokončil studium bakalářským titulem. Zaměřuje se hlavně na hranou tvorbu, tento rok měl premiéru jeho celovečerní debut Brutální vedro. Na poli dokumentu spolupracoval např. s Jakubem Felcmanem na filmu o Jaroslavu Kučerovi.

Tomáš Bláha (*1984)

Vystudoval dějiny a teorii filmu na Masarykově Univerzitě v Brně a pracuje jako reklamní režisér.

Schránky, režie: Marie-Magdalena Kochová, FAMU 2022, 9 min. 

Výtah pečovatelského domu nabízí tanečníkovi prostor k ohledávání limitů svého těla, paměti i plynutí času. Uvězněn mezi čtyřmi zdmi musí čelit bezmoci vlastní chřadnoucí schránky. V hlavní roli Jan Minařík, dvorní sólista Piny Bausch a nejvýznamnější český tanečník 20. století – do značné míry spolutvůrce filmu. Atypická kombinace dokumentu a tanečního filmu Schránky byla poprvé uvedena na MFF Karlovy Vary a posléze cestovala po mnoha zahraničních filmových přehlídkách.

Marie-Magdalena Kochová (*1994)

Vystudovala Katedru nových médií na Západočeské univerzitě. V současné době studuje na katedře dokumentární tvorby na FAMU v Praze. Její autorská reportáž Stavědlo 1 získala v roce 2017 Aramisovu cenu na FamuFestu. Krátký dokument Bude si svět pamatovat tvoje jméno? a experimentální počin Apparatgeist byly uvedeny na festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Snímek Schránky byl uveden na mnoha významných zahraničních festivalech.

Za hranice, režie: Dominik Zbořil, UTB 2023, 27 min.

Rok 2032, v České lidové republice jsou lidem odpírána všechna základní práva. Právo na názor, na život, na svobodu. Lidé prchají z útlaku totalitního režimu přes ostře střežené hranice do Zlínského státu, mnoho z nich však cestu do ráje nepřežije. Dvacetiletý Miro se chce o útěk pokusit se svým kamarádem Jurajem, svádí však boj nejen s vlastním strachem, ale i svědomím. Emigrace by znamenala opustit milovanou mámu, která se kvůli nízkému sociálnímu kreditu navíc dostává do problémů s režimem. 

Dominik Zbořil (*1999)

Absolvent Střední školy filmových, multimediálních a počítačových technologií a student magisterského oboru filmové režie a scenáristiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Má za sebou mnoho studentských projektů, mj. krátkometrážní film Navždy spolu (2019) zaměřený na problematiku schizofrenie. Momentálně se věnuje v praxi videoklipům a reklamám. 

Izolátor, režie: Matěj Hrudička, UTB 2020, 12 min.

V alternativní Praze na přelomu 19. a 20. století, kde se protíná svět minulosti s vynálezy budoucnosti, žije mladý vědec Hugo se svou ženou Eleanor a psem Leonardem. Hugo se snaží soustředit na práci, ale neustále ho ruší hlučná metropole. V tom ho napadne sestrojit masku, která skryje vnější hluk a pomůže mu soustředit se: izolátor. Posedlý novou myšlenkou, dělá vše pro dokončení masky, i když tím odhání svou drahou Eleanor. Co všechno je ochotný obětovat pro moment dokonalé samoty?

Matěj Hrudička (*1994)

Absolvent bakalářského oboru scenáristika a režie v Ateliéru audiovizuální tvorby na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB), kde nyní navazuje magisterským studiem. Během studií vytvořil žánrově rozmanité krátké filmy. Režíroval reklamní spoty pro LOBBY Zlín a pro Fakultu multimediálních komunikací. S Janem Gogolou právě dokončil celovečerní dokument o nechvalně známém vězení pro politické vězně v Uherském Hradišti Vězení dějin (2023), a režíruje road movie o dvou klucích utíkajících z domova Malý útěk (2023).

Ostrov svobody, režie Petr Januschka, UTB ve Zlíně, 2022, 26 min.

Filmová povídka otevírá témata lásky a svobody. Píše se rok 1981 v komunistickém Československu. Třicetiletý Jindřich (Jiří Mádl) se na palubě charterového letu na Kubu nečekaně setkává se svou láskou z dětství Evou (Judit Pecháček). Staré pouto ožívá s každým pohledem či nechtěným dotykem. Ani jeden netuší, že brzy budou stát před nejtěžším rozhodnutím ve svém životě.

Petr Januschka (*1994)

Vystudoval bakalářské a následně magisterské studium oboru Teorie a praxe audiovizuální tvorby (specializace scenáristika a režie) v ateliéru Audiovizuální tvorba na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kde aktuálně pokračuje v doktorandském studiu. Natočil krátké filmy Eli, Eli (2016), dokumenty Tvary věcí minulých (2016) a Jak jsem nenašel Ameriku (2018) a podílel se na režii dokumentu Obchodní dům (2017) o zlínském (a posledním českém) Prioru.